05/12/2014

Recenzie "The Paying Guests" - Sarah Waters

Titlu original: The Paying Guests
Autor: Sarah Waters
Anul primei publicari: 2014

Actiunea din cartea “The Paying Guests” scrisa de Sarah Waters se desfasoara in Londra anului 1922. Frances, o tanara de 26 de ani, locuieste cu mama sa intr-o casa din suburbii, pe strada Champion Hill. Dupa pierderea celor doi frati in razboi si dupa moartea tatalui, de asemenea, cele doua sunt nevoite sa renunte la servitori, sa se ocupe singure de intretinerea locuintei si, mai ales, trebuie sa recurga la inchirierea catorva camere din casa pentru a-si asigura o sursa de venit.

Povestea incepe odata cu instalarea sotilor Barber (Lilian si Leonard) drept chiriasi in casa lui Frances si a mamei sale. Cei doi tineri cu care proprietarele trebuie sa imparta locuinta provin dintr-o clasa sociala cu o treapta mai jos, dar situatia de dupa razboi pare sa ii faca egali pe oameni. Frances si mama ei trebuie sa accepte noua stare a lucrurilor, sunt nevoite sa isi calce peste mandrie si sa primeasca in casa lor de familie niste straini, sa imparta cu acestia zonele comune ale locuintei, sa priveasca felul in care cei doi soti iau in posesie ceea ce pana atunci le apartinea lor pe deplin.

“The Paying Guests” se axeaza mai ales pe evolutia relatiei dintre Frances si Lilian, pe urmarile pe care deciziile lor le au asupra celorlalti, pe felul in care se comporta doua persoane in situatii de stres, de tensiune, pe modul in care sunt influentate sentimentele atunci cand se pune problema moralitatii, atunci cand intervin regretul sau vina.

Cartea este extrem de captivanta si se citeste pagina dupa pagina fara a observa trecerea timpului. Naratiunea curge usor, iar secretul este un foarte bun dozaj al constructiei personajelor in paralel cu dezvoltarea actiunii, cu descrierea detaliilor ce redau atmosfera anului 1922 din suburbiile Londrei. Cu toate ca este un roman de aproape 600 de pagini, lectura este cursiva, cartea te tine in suspans prin modul in care Sarah Waters conduce naratiunea in zone neasteptate. Se intampla lucruri care te surprind si te intriga, cartea in sine ajunge sa fie altceva decat ai fi crezut din primele cateva pagini. Este imposibil sa nu te atasezi de personaje, sa nu citesti pe nerasuflate cartea pentru a afla care va fi, in cele din urma, destinul lor.

“The Paying Guests” a fost publicata in august 2014; am citit cartea in original, in limba engleza, dar sunt convinsa ca va fi tradusa in curand si in limba romana. Se vede ca autoarea s-a documentat in detaliu in ceea ce priveste viata cotidiana a anului 1922. Daca cineva ar citi cartea fara sa stie ca a fost scrisa in 2014, ar avea cu siguranta impresia ca autoarea a trait ea insasi acele vremuri de dupa razboi pentru ca romanul decupeaza foarte natural si realist scene de viata domestica, personajele sunt foarte credibile, actiunile lor nu sunt marete la nivelul lumii, dar au impact nemasurat in sfera vietii lor si a cunoscutilor lor. Ceea ce face aceasta carte speciala comparativ cu altele situate in acelasi cadru temporal este tocmai alegerea unor personaje din suburbiile Londrei si nu din inalta societate sau din centrul evenimentelor mondene, asa cum se intampla in alte scrieri despre anii ’20.

“The Paying Guests” are toate ingredientele pentru a se transforma intr-un bestseller si, dupa parerea mea, se preteaza foarte bine unei ecranizari. O recomand tuturor cititorilor pasionati de fictiuni istorice, dar si celor care apreciaza o scriitura bine documentata, sensibila si plina de suspans in acelasi timp.